1. Ile wody należy pić podczas treningu?
  2. Na czym polega kalistenika i dlaczego warto ją trenować?
  3. Sportowe legginsy z siateczką
  4. Co daje biustonosz sportowy?
  5. Odżywki dla kobiet
  6. Elegancka bluza sportowa – czy ma sens?
  7. Trening w domu – czy warto?
  8. Pomysł na zdrową kolację
  9. Rest day – czy naprawdę jest potrzebny?
  10. Koreańska pielęgnacja
  11. Trendy streetwear jesień-zima 2018
  12. Jumping Fitness
  13. Wygodne i efektowne uczesanie na trening – damskie fryzury sportowe
  14. Jak ograniczyć cukier w diecie?
  15. Kurtki zimowe męskie
  16. Czym jest dieta pudełkowa?
  17. Jaka odzież dla ucznia
  18. Jakie buty na siłownię
  19. Jak nawodnić organizm?
  20. Idealna dieta na lato
  21. 20 dni do lata. Jak szybko schudnąć
  22. Detoks dla skóry – jak go zrobić i dlaczego warto
  23. Bluzki-hiszpanki, espadryle, ogrodniczki – najważniejsze trendy tej wiosny
  24. Jakie buty sportowe mniej znanych marek
  25. Dlaczego warto biegać? 7 powodów!
  26. Wiosenne nawyki, które warto wprowadzić już dziś.
  27. 5 rzeczy z wyprzedaży, które przydadzą się tej wiosny.
  28. Kwiaty, pastele, lakierowana skóra, najdziwniejsze trendy tej zimy.
  29. Zimowe wyprzedaże – od kiedy i czy warto czekać?
  30. 5 sposobów na dobry wygląd zimą
  31. Czapka New Era – idealny prezent dla nastolatka
  32. Sposoby na obniżoną odporność
  33. Jesień – idealny czas na noszenie spódnic!
  34. 7 produktów, które muszą się znaleźć w Twojej kuchni jesienią
  35. 5 sposobów na dżins tej jesieni
  36. Jaka aktywność fizyczna sprawdzi się jesienią?
  37. Jakie buty na fitness?
  38. Plecak – modnie i wygodnie
  39. Asics prezentuje “żelki” na Igrzyska w Rio
  40. Rihanna Puma Creeper w nowej osłonie
  41. Trendy obuwnicze na wiosnę/lato 2016
  42. Streetwear na głowie czyli kultowe czapki New Era
  43. Klasyczne senakersy: Reebok Classic Leather
  44. Klasyczne sneakersy – Nike Air Force One
  45. Jak prać białe trampki?
  46. Urodowe S.O.S.: 5 grzechów głównych przeciwko Twojej cerze
  47. Wybieramy buty na rower. Przegląd modeli
  48. Adidas Superstar Supercolor: kolekcja dla indywidualistów
  49. 5 błędów żywieniowych, które popełniasz, a o których nie masz pojęcia
  50. Puma Motosport: buty (nie) tylko dla pasjonatów
  51. Wiosenna kolekcja New Balance 2015
  52. Jak schudnąć na wiosnę? 5 praktycznych wskazówek
  53. Adidas Superstar – z czym je nosić?
  54. Najlepszy plecak na wyprawy
  55. Akcesoria zimowe – zima 2014
  56. Gdzie kupić kurtki zimowe?
  57. Jaką odzież sportową wybrać na przejażdżkę rowerem?
  58. Sandały sportowe. Jak wybierać?
  59. Czym kierować się przy zakupie okularów przeciwsłonecznych?
  60. Kolorowy świat japonek- lato 2014
  61. Jak bezpiecznie ćwiczyć w upalne dni?
  62. Trudy wakacyjnego pakowania – kilka wskazówek
  63. Jak połączyć dietę z aktywnością fizyczną?
  64. Jak dbać o stopy latem?
  65. Idealne szorty na letni trening
  66. Kolekcja Converse Tie Dye – lato pełne barw
  67. Co to jest crossfit? Skąd wzięła się moda na tą aktywność?
  68. Jak wybrać strój do tańca?
  69. Jakie klapki wybrać na basen?
  70. Tanie i sprawdzone sposoby na spędzenie czasu na powietrzu
  71. Jak ubrać się na wycieczkę rowerową?
  72. Co zabrać na piknik?
  73. Nowa kolekcja wiosenna Topshop – Adidas
  74. Damskie buty Lacoste – coś dla fanek sportowego stylu
  75. Dlaczego dieta nie daje efektów – najczęściej popełniane błędy
  76. Czy soki w kartonie są zdrowe?
  77. Prawidłowy oddech – pomoc w walce ze stresem
  78. Kolekcja Vans – wiosna 2014
  79. Ćwiczenia na jędrny, płaski brzuch – wiosenne S.O.S. :)
  80. Torby sportowe – wybierz swoją ulubioną!
  81. Dresy i szpilki. Co powiecie na takie połączenie?
  82. Naturalne produkty wspomagające odchudzanie
  83. Przegląd damskich koszulek do biegania
  84. Sportowe retro inspiracje w najnowszej kolekcji Stradivarius wiosna-lato 2014
  85. Sportowa kurtka “wiatrówka” – dobry kompan do biegania
  86. Zrób analizę kolorystyczną! Dopasuj kolory do typu urody
  87. Jak zafundować sobie zastrzyk energii?
  88. Alternatywa dla białego cukru
  89. Jak wybrać odpowiednie buty do biegania?
  90. Jak zdrowo jeść w pracy?
  91. 6 zasad efektywnego i bezpiecznego treningu
  92. TREND: kupujemy buty sportowe z motywem zwierzęcym
  93. Zakładaj czapkę do biegania! Biegaj z głową!
  94. Wybieramy torbę na siłownię!
  95. Jaki wybrać strój na jogę?
  96. TREND: kupujemy damskie spodnie dresowe
  97. Jak utrzymać motywację do ćwiczeń?
  98. TREND: fenomen NIKE AIR MAX
  99. Rower stacjonarny – najlepsza opcja na aktywną jesień!
  100. Dowiedz się, ile potrzebujesz kalorii – licz z wzorem Muffina!

Treningowe suplementy kojarzą się ze specyfikami dla mężczyzn, którzy w szybkim tempie chcą nabrać masy mięśniowej. I faktycznie – to właśnie oni najczęściej decydują się na tego typu wspomaganie. Jednak różnorodność wśród odżywek dla osób uprawiających sport sprawia, że każdy – niezależnie od płci, wieku i poziomu zaawansowania, znajdzie taki suplement, który będzie wspierał realizację jego treningowych celów.

Czym są odżywki?

Głównie kojarzymy je z suplementami uzupełniającymi białko, ale nie są to jedyne odżywki dostępne na rynku i niejedyne stosowane przez sportowców. Prócz białek aktywni uzupełniają też aminokwasy, tłuszcze, witaminy i minerały. Często muszą także sięgać po suplementy wspomagające regenerację stawów, które w trakcie intensywnego wysiłku są bardziej obciążane. Wybierając odżywkę powinniśmy poddać obserwacji swoją aktywność, dietę i ewentualne dolegliwości, które mogą być efektem większego zapotrzebowania na poszczególne składniki odżywcze. Wtedy możemy zdecydować, które z nich stosować.

 

witaminy

Odżywki białkowe

Warto sięgać po nie szczególnie wtedy, kiedy trenujesz. Przy treningu siłowym zapotrzebowanie na białko wzrasta niemal dwukrotnie. Choć najpopularniejsze koncentraty białka serwatkowego kojarzą się raczej z szejkami, to możemy je stosować na wiele innych sposobów – świetnie sprawdzą się jako dodatki do omletów, naleśników czy fit deserów. Warto jednak brać pod uwagę, że odżywki białkowe też zaspokajają część zapotrzebowania kalorycznego, szczególnie, że większość z nich jest dosładzana. Pamiętajmy o tym szczególnie na diecie redukcyjnej.

Aminokwasy

To ważne składniki wspomagające m.in regenerację po wysiłku. Najważniejsze dla osób trenujących są aminokwasy BCAA i glutamina. Tych pierwszych nasz organizm nie jest w stanie wyprodukować samodzielnie, a są one odpowiedzialne m.in. za budowę tkanki mięśniowej i spalanie tłuszczu. Ich wrogiem są stres, szybki tryb życia i często również intensywne treningi. Dlatego tak ważna, szczególnie dla osób aktywnych, jest ich suplementacja.

Tłuszcze

Powszechne przekonanie, że tłuszcze są w diecie zbędne, a już na pewno powinniśmy je wyeliminować w procesie odchudzania, jest błędne! Tłuszcze są bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zdrowe tłuszcze znajdują się m.in. w orzechach, nasionach czy rybach. Kwasy Omega 3, bo taką noszą nazwę tłuszcze znajdujące się w powyższych produktach, niemal zawsze są przez nas przyjmowane w zbyt małej ilości. A to błąd, bo wspomagają one budowanie błon komórkowych i pracę naczyń krwionośnych.

Witaminy

Szczególnie aktywne osoby powinny obserwować swoje ciało i sprawdzać, których witamin im brakuje. Intensywny wysiłek powoduje, że minerały i witaminy dosłownie „wypłukują się” z ciała. Popularne na rynku są kompleksy witaminowe, ale warto skonsultować z lekarzem swoje objawy i dostosować suplementację poszczególnych witamin do faktycznego stanu zdrowia.

Po co je stosować?

Częstym pytaniem jest: po co stosować odżywki i suplementy, skoro praktycznie wszystkie te składniki bez problemu znajdziemy w pożywieniu? Po pierwsze, nawet jeśli mamy maksymalnie urozmaiconą dietę uwzględniającą zapotrzebowanie na wszystkie składniki odżywcze czy witaminy, nasze ciało nie podlega prostym zasadom matematyki. Możemy być podatni na zmiany atmosferyczne, by w gorszej formie ze względu na infekcje czy przeziębienia, a w przypadku kobiet – osłabione ze względu na menstruację. Wtedy suplementacja jest niezbędna. Po drugie, wysiłek fizyczny, który powoduje pocenie i przyspiesza metabolizm, sprawia, że nasze zapotrzebowanie na poszczególne witaminy i minerały jest większe. Podobnie, jak zapotrzebowanie na składniki odżywcze, na przykład te, które są budulcami mięśni. Po trzecie, perfekcyjnie zbilansowana dieta jest rzadkością – jesteśmy tylko ludźmi, a więc cheat meale i dni, w które dieta nie jest naszą mocną stroną, po prostu się zdarzają. O ile nie ma co przesadzać z odżywkami – nie ma co też zupełnie się ich wystrzegać.

Kobieca suplementacja

Kobieca suplementacja musi uwzględniać przede wszystkim specyfikę kobiecego organizmu, ale jeśli trenujesz, niemniej istotne są też cele treningowe. Kiedy mówimy o tym drugim, tu bardzo ważny będzie dobór odżywek białkowych. Należy pamiętać, że ilość białka na kg ciała w przypadku kobiet trenujących wynosi ok. 1,4 g, gdy mówimy o treningu o umiarkowanej intensywności. Jednak nie oznacza to, że właśnie tyle mamy suplementować. Musimy odliczyć ilość spożytego danego dnia białka. Istnieje błędne przekonanie o tym, że białko spowoduje u kobiet nienaturalny rozrost masy mięśniowej. Nie jest to uzasadnione. Przede wszystkim ze względu na fakt, że jego ilość musiałaby znacznie przekraczać zapotrzebowanie. Poza tym samo białko nie powoduje rozrostu masy – musi być połączone z odpowiednim, ciężkim treningiem siłowym i oczywiście ze zbilansowaną dietą.

Oprócz białka kobiety powinny zwrócić szczególną uwagę na kwasy Omega 3 – poprawiają funkcjonowanie układu nerwowego, krwionośnego, wzmacniają też serce. „Kobiece” witaminy to natomiast żelazo, C, B12, A i E. Żelazo jest szczególnie ważne u kobiet posiadających obfite krwawienia miesiączkowe. Witamina C nie tylko zwiększa wchłanianie żelaza, ale także wzmacnia naczynia krwionośne, poprawia  krzepliwość krwi i pomaga uchronić, szczególnie osoby aktywne, przed złapaniem sezonowych przeziębień. Ostatnie trzy witaminy są niezbędne w walce ze stresem. Witamina A dodatkowo pomaga wzmacniać skórę, włosy i paznokcie. Warto zastanowić się, których składników najbardziej nam brakuje i to na nie nakierować suplementację. W razie wątpliwości skontaktuj się ze swoim lekarzem.

Odżywki dla kobiet
5 (100%) 1 vote

0 Komentarzy

Najnowsze komentarze

    Archiwa

    Przeczytaj poprzedni wpis:
    Elegancka bluza sportowa – czy ma sens?

    Bluza już dawno przestała być synonimem kiepskiego stylu i niedbałości o wygląd. Niegdyś kojarzona z „dresami”, nie jest już atutem...

    Zamknij