1. Trening autogenny shultza – czym jest?
  2. Ćwiczenia z gumami treningowymi
  3. Wybieramy buty na rower. Przegląd modeli
  4. Jakie buty sportowe mniej znanych marek
  5. Ile wody należy pić podczas treningu?
  6. Na czym polega kalistenika i dlaczego warto ją trenować?
  7. Sportowe legginsy z siateczką
  8. Co daje biustonosz sportowy?
  9. Odżywki dla kobiet
  10. Elegancka bluza sportowa – czy ma sens?
  11. Trening w domu – czy warto?
  12. Pomysł na zdrową kolację
  13. Rest day – czy naprawdę jest potrzebny?
  14. Koreańska pielęgnacja
  15. Trendy streetwear jesień-zima 2018
  16. Jumping Fitness
  17. Wygodne i efektowne uczesanie na trening – damskie fryzury sportowe
  18. Jak ograniczyć cukier w diecie?
  19. Kurtki zimowe męskie
  20. Czym jest dieta pudełkowa?
  21. Jaka odzież dla ucznia
  22. Jakie buty na siłownię
  23. Jak nawodnić organizm?
  24. Idealna dieta na lato
  25. 20 dni do lata. Jak szybko schudnąć
  26. Detoks dla skóry – jak go zrobić i dlaczego warto
  27. Bluzki-hiszpanki, espadryle, ogrodniczki – najważniejsze trendy tej wiosny
  28. Dlaczego warto biegać? 7 powodów!
  29. Wiosenne nawyki, które warto wprowadzić już dziś.
  30. 5 rzeczy z wyprzedaży, które przydadzą się tej wiosny.
  31. Kwiaty, pastele, lakierowana skóra, najdziwniejsze trendy tej zimy.
  32. Zimowe wyprzedaże – od kiedy i czy warto czekać?
  33. 5 sposobów na dobry wygląd zimą
  34. Czapka New Era – idealny prezent dla nastolatka
  35. Sposoby na obniżoną odporność
  36. Jesień – idealny czas na noszenie spódnic!
  37. 7 produktów, które muszą się znaleźć w Twojej kuchni jesienią
  38. 5 sposobów na dżins tej jesieni
  39. Jaka aktywność fizyczna sprawdzi się jesienią?
  40. Jakie buty na fitness?
  41. Plecak – modnie i wygodnie
  42. Asics prezentuje “żelki” na Igrzyska w Rio
  43. Rihanna Puma Creeper w nowej osłonie
  44. Trendy obuwnicze na wiosnę/lato 2016
  45. Streetwear na głowie czyli kultowe czapki New Era
  46. Klasyczne senakersy: Reebok Classic Leather
  47. Klasyczne sneakersy – Nike Air Force One
  48. Jak prać białe trampki?
  49. Urodowe S.O.S.: 5 grzechów głównych przeciwko Twojej cerze
  50. Adidas Superstar Supercolor: kolekcja dla indywidualistów
  51. 5 błędów żywieniowych, które popełniasz, a o których nie masz pojęcia
  52. Puma Motosport: buty (nie) tylko dla pasjonatów
  53. Wiosenna kolekcja New Balance 2015
  54. Jak schudnąć na wiosnę? 5 praktycznych wskazówek
  55. Adidas Superstar – z czym je nosić?
  56. Najlepszy plecak na wyprawy
  57. Akcesoria zimowe – zima 2014
  58. Gdzie kupić kurtki zimowe?
  59. Jaką odzież sportową wybrać na przejażdżkę rowerem?
  60. Sandały sportowe. Jak wybierać?
  61. Czym kierować się przy zakupie okularów przeciwsłonecznych?
  62. Kolorowy świat japonek- lato 2014
  63. Jak bezpiecznie ćwiczyć w upalne dni?
  64. Trudy wakacyjnego pakowania – kilka wskazówek
  65. Jak połączyć dietę z aktywnością fizyczną?
  66. Jak dbać o stopy latem?
  67. Idealne szorty na letni trening
  68. Kolekcja Converse Tie Dye – lato pełne barw
  69. Co to jest crossfit? Skąd wzięła się moda na tą aktywność?
  70. Jak wybrać strój do tańca?
  71. Jakie klapki wybrać na basen?
  72. Tanie i sprawdzone sposoby na spędzenie czasu na powietrzu
  73. Jak ubrać się na wycieczkę rowerową?
  74. Co zabrać na piknik?
  75. Nowa kolekcja wiosenna Topshop – Adidas
  76. Damskie buty Lacoste – coś dla fanek sportowego stylu
  77. Dlaczego dieta nie daje efektów – najczęściej popełniane błędy
  78. Czy soki w kartonie są zdrowe?
  79. Prawidłowy oddech – pomoc w walce ze stresem
  80. Kolekcja Vans – wiosna 2014
  81. Ćwiczenia na jędrny, płaski brzuch – wiosenne S.O.S. :)
  82. Torby sportowe – wybierz swoją ulubioną!
  83. Dresy i szpilki. Co powiecie na takie połączenie?
  84. Naturalne produkty wspomagające odchudzanie
  85. Przegląd damskich koszulek do biegania
  86. Sportowe retro inspiracje w najnowszej kolekcji Stradivarius wiosna-lato 2014
  87. Sportowa kurtka “wiatrówka” – dobry kompan do biegania
  88. Zrób analizę kolorystyczną! Dopasuj kolory do typu urody
  89. Jak zafundować sobie zastrzyk energii?
  90. Alternatywa dla białego cukru
  91. Jak wybrać odpowiednie buty do biegania?
  92. Jak zdrowo jeść w pracy?
  93. 6 zasad efektywnego i bezpiecznego treningu
  94. TREND: kupujemy buty sportowe z motywem zwierzęcym
  95. Zakładaj czapkę do biegania! Biegaj z głową!
  96. Wybieramy torbę na siłownię!
  97. Jaki wybrać strój na jogę?
  98. TREND: kupujemy damskie spodnie dresowe
  99. Jak utrzymać motywację do ćwiczeń?
  100. TREND: fenomen NIKE AIR MAX
  101. Rower stacjonarny – najlepsza opcja na aktywną jesień!
  102. Dowiedz się, ile potrzebujesz kalorii – licz z wzorem Muffina!

Treningowe suplementy kojarzą się ze specyfikami dla mężczyzn, którzy w szybkim tempie chcą nabrać masy mięśniowej. I faktycznie – to właśnie oni najczęściej decydują się na tego typu wspomaganie. Jednak różnorodność wśród odżywek dla osób uprawiających sport sprawia, że każdy – niezależnie od płci, wieku i poziomu zaawansowania, znajdzie taki suplement, który będzie wspierał realizację jego treningowych celów.

Czym są odżywki?

Głównie kojarzymy je z suplementami uzupełniającymi białko, ale nie są to jedyne odżywki dostępne na rynku i niejedyne stosowane przez sportowców. Prócz białek aktywni uzupełniają też aminokwasy, tłuszcze, witaminy i minerały. Często muszą także sięgać po suplementy wspomagające regenerację stawów, które w trakcie intensywnego wysiłku są bardziej obciążane. Wybierając odżywkę powinniśmy poddać obserwacji swoją aktywność, dietę i ewentualne dolegliwości, które mogą być efektem większego zapotrzebowania na poszczególne składniki odżywcze. Wtedy możemy zdecydować, które z nich stosować.

 

witaminy

Odżywki białkowe

Warto sięgać po nie szczególnie wtedy, kiedy trenujesz. Przy treningu siłowym zapotrzebowanie na białko wzrasta niemal dwukrotnie. Choć najpopularniejsze koncentraty białka serwatkowego kojarzą się raczej z szejkami, to możemy je stosować na wiele innych sposobów – świetnie sprawdzą się jako dodatki do omletów, naleśników czy fit deserów. Warto jednak brać pod uwagę, że odżywki białkowe też zaspokajają część zapotrzebowania kalorycznego, szczególnie, że większość z nich jest dosładzana. Pamiętajmy o tym szczególnie na diecie redukcyjnej.

Aminokwasy

To ważne składniki wspomagające m.in regenerację po wysiłku. Najważniejsze dla osób trenujących są aminokwasy BCAA i glutamina. Tych pierwszych nasz organizm nie jest w stanie wyprodukować samodzielnie, a są one odpowiedzialne m.in. za budowę tkanki mięśniowej i spalanie tłuszczu. Ich wrogiem są stres, szybki tryb życia i często również intensywne treningi. Dlatego tak ważna, szczególnie dla osób aktywnych, jest ich suplementacja.

Tłuszcze

Powszechne przekonanie, że tłuszcze są w diecie zbędne, a już na pewno powinniśmy je wyeliminować w procesie odchudzania, jest błędne! Tłuszcze są bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zdrowe tłuszcze znajdują się m.in. w orzechach, nasionach czy rybach. Kwasy Omega 3, bo taką noszą nazwę tłuszcze znajdujące się w powyższych produktach, niemal zawsze są przez nas przyjmowane w zbyt małej ilości. A to błąd, bo wspomagają one budowanie błon komórkowych i pracę naczyń krwionośnych.

Witaminy

Szczególnie aktywne osoby powinny obserwować swoje ciało i sprawdzać, których witamin im brakuje. Intensywny wysiłek powoduje, że minerały i witaminy dosłownie „wypłukują się” z ciała. Popularne na rynku są kompleksy witaminowe, ale warto skonsultować z lekarzem swoje objawy i dostosować suplementację poszczególnych witamin do faktycznego stanu zdrowia.

Po co je stosować?

Częstym pytaniem jest: po co stosować odżywki i suplementy, skoro praktycznie wszystkie te składniki bez problemu znajdziemy w pożywieniu? Po pierwsze, nawet jeśli mamy maksymalnie urozmaiconą dietę uwzględniającą zapotrzebowanie na wszystkie składniki odżywcze czy witaminy, nasze ciało nie podlega prostym zasadom matematyki. Możemy być podatni na zmiany atmosferyczne, by w gorszej formie ze względu na infekcje czy przeziębienia, a w przypadku kobiet – osłabione ze względu na menstruację. Wtedy suplementacja jest niezbędna. Po drugie, wysiłek fizyczny, który powoduje pocenie i przyspiesza metabolizm, sprawia, że nasze zapotrzebowanie na poszczególne witaminy i minerały jest większe. Podobnie, jak zapotrzebowanie na składniki odżywcze, na przykład te, które są budulcami mięśni. Po trzecie, perfekcyjnie zbilansowana dieta jest rzadkością – jesteśmy tylko ludźmi, a więc cheat meale i dni, w które dieta nie jest naszą mocną stroną, po prostu się zdarzają. O ile nie ma co przesadzać z odżywkami – nie ma co też zupełnie się ich wystrzegać.

Kobieca suplementacja

Kobieca suplementacja musi uwzględniać przede wszystkim specyfikę kobiecego organizmu, ale jeśli trenujesz, niemniej istotne są też cele treningowe. Kiedy mówimy o tym drugim, tu bardzo ważny będzie dobór odżywek białkowych. Należy pamiętać, że ilość białka na kg ciała w przypadku kobiet trenujących wynosi ok. 1,4 g, gdy mówimy o treningu o umiarkowanej intensywności. Jednak nie oznacza to, że właśnie tyle mamy suplementować. Musimy odliczyć ilość spożytego danego dnia białka. Istnieje błędne przekonanie o tym, że białko spowoduje u kobiet nienaturalny rozrost masy mięśniowej. Nie jest to uzasadnione. Przede wszystkim ze względu na fakt, że jego ilość musiałaby znacznie przekraczać zapotrzebowanie. Poza tym samo białko nie powoduje rozrostu masy – musi być połączone z odpowiednim, ciężkim treningiem siłowym i oczywiście ze zbilansowaną dietą.

Oprócz białka kobiety powinny zwrócić szczególną uwagę na kwasy Omega 3 – poprawiają funkcjonowanie układu nerwowego, krwionośnego, wzmacniają też serce. „Kobiece” witaminy to natomiast żelazo, C, B12, A i E. Żelazo jest szczególnie ważne u kobiet posiadających obfite krwawienia miesiączkowe. Witamina C nie tylko zwiększa wchłanianie żelaza, ale także wzmacnia naczynia krwionośne, poprawia  krzepliwość krwi i pomaga uchronić, szczególnie osoby aktywne, przed złapaniem sezonowych przeziębień. Ostatnie trzy witaminy są niezbędne w walce ze stresem. Witamina A dodatkowo pomaga wzmacniać skórę, włosy i paznokcie. Warto zastanowić się, których składników najbardziej nam brakuje i to na nie nakierować suplementację. W razie wątpliwości skontaktuj się ze swoim lekarzem.

Odżywki dla kobiet
5 (100%) 1 vote[s]

0 Komentarzy

Archiwa

Przeczytaj poprzedni wpis:
Elegancka bluza sportowa – czy ma sens?

Bluza już dawno przestała być synonimem kiepskiego stylu i niedbałości o wygląd. Niegdyś kojarzona z „dresami”, nie jest już atutem...

Zamknij